تاکتیک‌های هشتگانه نفوذ

تاکتیک‌های هشتگانه نفوذ

با چه روش‌هایی از دیگران می‌خواهید تا خواسته‌های شما را به اجرا درآوردند؟ آیا ترجیح می‌دهید به صورت مستقیم خواسته‌های خود را بیان کنید یا به صورت غیرمستقیم؟ مقدار زیادی از تعامل میان افراد، تلاش برای نفوذ در دیگران است . این تعامل و تلاش برای نفوذ در دل دیگران را می‌توان دررفتارهای پدر و مادر، فرزندان، همسر، دوستان، روسا و همکاران به خوبی مشاهده نمود. به‌بیان‌دیگر به تلاش‌های به کار گرفته‌شده در جهت تأثیرگذاری بر دیگری را به‌طور مطلوب نفوذ اجتماعی می‌نامند. در ادامه با 8 دستور عمل مختلف که برای حداکثر سازی نفوذ اجتماعی خلق‌شده‌اند می‌پردازیم.

تاکتیک‌های هشتگانه نفوذ

  •         مشورت

از فرد درخواست می‌شود تا در یک تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و چگونگی انجام یک کار خاص مشارکت نماید. به‌عنوان‌مثال به او گفته می‌شود: این برنامه جدید، خیلی جنجالی خواهد بود، چگونه می‌توان آن را به صورتی قابل‌قبول‌تر آماده نمود تا برای اجرا بدون نقص باشد؟

 ·         تشویق منطقی

برای ترغیب فرد به پذیرش یک پیشنهاد یا انجام کار ، دلایل منطقی و شواهد واقعی ارائه می‌شود. به این صورت که نشان داده شود پیشنهاد حیاتی است و احتمالاً به کسب هدف‌های کاری منجر خواهد شد. به‌عنوان‌مثال به او می‌گوییم: اجرای این روش و برنامه جدید سبب می‌شود که زمان بیشتری را با خانواده صرف کنیم یا این‌که باعث افزایش 10 درصدی فروش ماهانه خواهد شد.

 ·         درخواست‌های انگیزه‌بخش

در این تاکتیک فرد درخواست خود را با ترکیبی از احساسات به صورتی که به ارزش‌های شما نیز متوسل است به نمایش می‌گذارد. او شما را با افزایش اعتمادتان ترغیب خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال گفته می‌شود: به دست آوردن این مبلغ فروش قطعی خیلی زیاد است اما میدانم که شما از عهده آن به‌راحتی بر خواهید آمد.

 ·         تاکتیک‌های خوشنود سازی

در این روش تنها کاری که مدیر آنجا می‌دهد این است که ذهن کارمند را با افکار بسیار عالی در مورد خودش (مدیر) پر می‌کند. به‌عنوان‌مثال او به کارمندش می‌گوید: من از اولین روزی که وارد این شرکت شدی می‌دانستم که با بقیه متفاوت هستی بنابراین ازت می‌خواهم که این پروژه را مدیریت کنی.

 ·         تاکتیک‌های ائتلاف

در این تاکتیک مدیر برای انجام کار توسط کارمند از حمایت‌های دیگران نیز بهر می‌برد. به‌عنوان‌مثال او می‌گوید: من این تصمیم را به‌تنهایی نگرفتم بلکه سایر افراد هیت مدیره نیز با من موافق هستند.

 ·         تاکتیک‌های فشار

در این روش مدیر از اهرم فشار استفاده می‌کند. برخورد او کاملاً تهاجمی برخورد می‌کند و به کارمند می‌گوید: اگر این کار را انجام ندهی اخراج خواهی شد.

  ·         توسل به مقام‌های بالاتر:

مدیر ذکر می‌کند که مدیریت رده‌بالا با تقاضای او موافق است، این‌گونه سعی درگرفتن موافقت کارمند دارد. مثلاً می‌گوید که رئیس هم در این تصمیم از من حمایت می‌کند.

 ·         تاکتیک‌های دادوستد منطقی

مدیر این وعده را می‌دهد که اگر این کار را انجام دهید پاداش دریافت خواهید کرد. این همان سیستم تشویقی است که انجام کار را با پاداش نقدی یا غیر نقدی ( سفر یا مرخصی) پاسخ می‌گویند.

 


۰ لایک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تدریس خصوصی مدیریت توسط فوق لیسانس مدیریت MBA , دکتری مدیریت

15 سال سابقه تدریس -
13 سال تجربه اجرایی و مشاوره مدیریت
در شهر تهران - حسنی

09126465584
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
Cutly
business plan
بیزینس پلن برای کانادا
لیست
مشاوره
بیزینس پلن چیست؟
چگونه یک NFT بسازیم و بفروشیم؟!
طرح توجیهی برای کانادا
مشاوره تولید
عوامل موثر بر تصمیم گیری
آرشیو مطالب
موضوعات
مدیریت (۱۶)
بازاریابی (۷)
فروش (۲)
دروس مدیریت (۱)
تدریس خصوصی (۱)
مدیریت استراتژیک (۱)
پیوند ها
Hansa Tek Netics
مدیریت
Business-plan-company
Maple
women book
فروش
بیزینس پلن
پیوندهای روزانه
آموزش حرفه‌ای مدیریت